روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

http://suq.blogfa.com/

طبقه بندی موضوعی

عقد و عروسی کهگیلویه و بویر احمد از سایت تبیان

پنجشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۸۸، ۰۸:۱۲ ب.ظ

شروع زندگی مشترک  زناشویی در استان کهکیلویه و بویر احمد از زمانی است که پس از پسند دختر، بستگان درجه اول پسر، موضوع خواستگاری را به صورت سربسته عنوان می کنند. چنانچه طرفین ازدواج به سرگیری آن وصلت رضایت دهند ، تعدادی از بستگان داماد به منزل عروس رفته و رسماً دختر را خواستگاری می نمایند. در این زمان پس از صحبتهای اولیه و مقدماتی و زمینه چینی، یکی از بزرگان و ریش سفیدان خانواده ی داماد رسماً علت آمدن خود را که خواستگاری باشد عنوان می نمایند. پس از اعلام رضایت پدر دختر وخود دختر چند روز پس از مراسم خواستگاری، عده ای از زنان و نزدیکان داماد به خانه ی عروس آینده ی خود رفته و او را « نشانه بندان» می کنند. هدایای « نشانه بندان» عبارتند از: یک دست لباس محلی، طلاجاتی همچون انگشتر ، النگو، گردنبند و نیز ساعت که زنان خویشاوند با داماد ، آنها را با صلوات به عروس آینده خود می دهند. بعد از پایان «نشانه بندان» از پدر عروس اجازه گرفته میشود که از طرف پدر داماد هزینه و مخارج عروسی به خانه پدر عروس فرستاده شود. که این « باروزی» نامیده می شود.

«باروزی» شامل قند و شکر، گوسفند، چای، پیاز، برنج، سیب زمینی، حبوبات و آرد می باشد که میزان آن متناسب با وضعیت اقتصادی خانواده ها ی مختلف، متفاوت خواهد بود.

پس از اتمام «باروزی» تعدادی از ریش سفیدان دو طایفه ی عروس و داماد دور هم جمع شده و «با شلاق بران» انجام می شود. در این استان رسم بر این بوده که جهیزیه ی عروس درقالب «با شلاق بران» تهیه شود یعنی که پدر داماد مبلغی را به پدر عروس یا ولی عروس پرداخت نماید. او کالاها و اجناسی را که توسط خانواده ی دختر تعیین و مشخص می شود خریداری نموده و پس از صورت برداری تحویل خانواده ی عروس می دهد.

قبل از شروع جشن عروسی و طبق یک سنت، مادر عروس تعدادی تسبیح، جوراب و دستمال جیبی را در داخل جهیزیه ی دختر خود می گذارد تا او پس از رفتن به خانه ی شوهر و با مشورت مادرشوهر خود به اقوام و نزدیکان شوهرش اهداء نماید.

در استان کهکیلویه و بویر احمد، مدت جشن و پایکوبی برای یک عروسی سه الی هفت روز تعیین می شود. در طول این مدت خانواده های طرفین به طور جداگانه و مستقل ، از اقوام و آشنایان خود پذیرایی می نمایند. در آخرین روز این مراسم خانواده ی داماد همراه با کاروانی به خانه ی عروس رفته و طی مراسم شادی و پایکوبی که همراه با ساز و آواز و دهل  است عروس را به خانه ی بخت می آورند. پس از اینکه عروس به خانه ی بخت رفت به مدت سه روز با کسی دیدار نمی کند. با گذشت این سه روز تا یک هفته ، مادر عروس به همراه تنی چند از زنان آشنایان و بستگان به منزل داماد رفته  دختر و داماد خود را به خانه ی خود دعوت می کند. این رسم که به آن «واطلبون» گفته می شودعروس و داماد پس از اقامتی چند روزه به خانه ی خود باز می گردند. لازم به ذکر است مدت این اقامت کمتر از هفت روز خواهد بود.

آیین خواستگاری و ازدواج در استان کهکیلویه و بویراحمد معمولاً برای برقراری روابط خوب و حسنه در میان طوایف مختلف مطرح بوده  باعث صلح و صفا و صمیمیت می شده، در عین حال نوعی ازدواج تحمیلی در اینجا وجود داشته که اکنون با بالا رفتن سطح دانش و بینش و نگرش و پیشرفت فرهنگ عمومی بندرت گزارش می شود. این نوع ازدواج که «خون بس» نام دارد با هر قتلی که میان طوایف و ایلات اتفاق می افتاده، دختری از طایفه ی قاتل ، به عقد پسری یا یکی از پسران منسوب به طایفه ی مقتول در می آمد . این نوع ازدواج با این دید صورت می گرفت تا صلح و سازش میان خانواده ها و ایلات برقرار شود و هرگز به آینده و فرجام آن دختر توجه و اندیشه نمی شد!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۳/۲۱
محمد جعفر تقوی سوق

نظرات  (۱)

سلام دوست من

جالب بود مخصوصا این پست آخری که در رابطه با آداب و رسوم اهالی کهکیلویه بود.

موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی