روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

http://suq.blogfa.com/

طبقه بندی موضوعی

۲۳ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است

در ادامه مجموعه نوشته های جناب اقای دکتر حسینی(پژوهشگر موفق شهرمان )

خوشقدم‏ :عوامل فرهنگی درون اجتماعی توسعه نیافتگی شهر سوق (1)

1- اینکه با نگاهی به گذشته و حال استان، همیشه نام سوق تداعی کننده انسانهای بزرگ بوده است و نقش به سزائی را در موقعیت های تاریخی و فرهنگی استان عهده دار بوده است و انظر نیروی انسانی در سطح استان شهره است ، چرا علی رغم این مهم از نظر برخورداری از امکانات شهری، فرهنگی و اجتماعی ، شهرداری و بخشداری قدمتی قابل توجه ندارد ؟

2- این شهر فاقد هرگونه زیرساخت شهری است و پارادایم خاصی را در این زمینه دنبال نمی کند و هیچ پیشرفتی را از نظر عمران و آبادانی چه در مرکز شهر و چه روستاهای اطراف دیده نمی شود

3- مجموعه شاخص های شهری سوق اعم از درامد سرانه ساکنین، وضعیت اشتغال و بیکاری، سطح خدمات ارائه شده ، وضعیت تولید و صنعت و حتی کشاورزی نشان دهنده عقب ماندگی و نه عقب رفتگی شهر سوق می باشد.

4- اینکه فرهنگ مبارزه برای طلب حق ، فرهنگ کار و تلاشو حس سخت کوشی مسئولین شهر دچار مشکل است

5- فرهنگ سهم خواهی طایفه ای و گروهی و حتی خانوادگی متاسفانه به صورت چشمگیر وجود دارد که نشان دهنده سطح پایین انگیزه پیشرفت خواهی و موفقیت طلبی بسیار پایین است

6- تقدیر گرایی منفی در این شهر به عنوان یک آفت عمل میکند

7- توسعه گفتمان غالب نیست و قناعت گرایی به صورت منفی در حال گسترش است

8- ثروت گرایی عقلانی و مشروع تشویق نمی شود و کار آفرینی اهمیت بالایی ندارد و کارآفرینان از حرمت و جایگاه اجتماعی برخوردار نیستند.

9- مردم و مسئولین به نوبه خود مسئولیت پذیر نیستند. و گفتمان به من چه به شدت رایج است.

10- تنها انتظاراتی که مردم تاکنون از مسئولین و نمایندگان خود داشتند انتظارات عاطفی و شخصی است و انتظارات توسعه ای شهر در تفکر ساکنین وجود ندارد. و تنها به خاطر منافع شخصی و فامیلی و با روش های نابه هنجار دست به تخریب هم میزنند.

11- مردم سوق ، کم خواه، قانع در خواستن، دارای آرمانها و آرزوهای کوچک، و رویکرد اقتصادی آنها مبتنی بر معیشت است و نه تولید ثروت

12- هدف اغلب ساکنین گذران امور است و توسعه چیزی است که باید به آنها داده شود، نه اینکه برای رسیدن به توسعه باید تلاش کرد و توسعه را به دست آورد

منبع : عصر مارون 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۱ ، ۱۶:۰۰
محمد جعفر تقوی سوق

“آتش بر آب” تازه‌ ترین عنوان تله فیلم سید مجید پرهیز در مقام کارگردانی و نوشته حمید رضا شفائیان است که با مدیریت تصویربرداری هاشم گرامی در امامزاده شعیب (ع) کن تهران کلید خورد.

خبرگزاری فارس: تصویربرداری «آتش بر آب» در کن + تصاویر

پس از ضبط سکانسهای تهران گروه به یاسوج آمده و پس از تصویربرداری صحرا، باغ و خیابانهای یاسوج در زندان این شهر مستقر شدند و پس از چندین روز کار، تولید پروژه به پایان رسید.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: کیومرث جوانی است سرمست، او در اوج مستی حامد را می‌کشد. خانواده مقتول همه تصمیم به قصاص می‌گیرند، به غیر از پدر که دو شرط برای قاتل دارد. اما کیومرث از هر دو شرط عاجز می‌ماند و ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۱ ، ۱۵:۵۶
محمد جعفر تقوی سوق

بخشی از سرمایه های مذهبی و هنری شهر سو ق ( قسمت اول ) 

دکتر نورمحمد حسینی :در سخن پیشین ، به بهانه مجلسی به بخشی از مشکلات فرهنگی شهر سوق و راه های برون رفت از آن صحبتی شد. عزیزان واکنش های متفاوتی داشتند.این واکنش ها به لحاظ علمی نظر یک فرد نیست بلکه قطعا نظرات جمعی از اهالی شریف شهری هستنند که روزگاری واژه عقب افتادگی را تحمل نمی کردند.ولی آنچه درنتیحه واکنش عزیزان ما به آن رسیدیم این است که راه حل تزریق حیات فرهنگی اصیل به شهر مان ، ورود به حوزه های فکری و ذهنی و قلمی و فرهنگی است.استدلال ما این است که ما در زمره مسائل سنتی هیچ کمبودی نداریم بلکه با تورم هم روبرو هستیم. خلائ موجود در حوزه های نرم افزاری است. 

منبع : عصر مارون

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۱ ، ۱۵:۳۸
محمد جعفر تقوی سوق

دکترنورمحمدحسینی :در شب تاسوعا عدهای از جوانان داغدار شهادت امام حسین (ع) ، با دلی پر درد ناشی از معضلات فرهنگی ، یکی از بزرگواران فرهنگی را دعوت به هم اندیشی می نماید . آن برادر عزیز ، سید کاظم صالحی زاده ،بود. سید ما را هم به این بزم دعوت می کند. وارد جلسه که شدم با حدود 15 نفر از دانشجویان و فعالان حوزه فرهنگ روبرو شدم . شروع به صحبت کردند. جلسه . مثل هر اقدام فرهنگی دیگر.بی نظم بود و این طبیعت کار بود. 

همه صحبت کردند یکی 7 بار و دیگری 3 بار و بقیه هم حداقل یک بار . ما مستمع بودیم . به فلسفه این جلسه فکر کردم و لذت بردم خوشه های خشم فکری این جوانان ، همانند آتشی بود که بر نیستان فرو می آمد و تمامی "تپره های کومه مان " را می لرزانید.آنها نماینده جوانان نبودند و لی گروهی از جوانانی بودند که به لحاظ منطقی و ریاضی اگر 100 نفر دیگر به آنها اضافه می شدند حرف دیگری نمی توانستند اضافه نماییند . آنها نه همه چیز بل خیلی چیز ها را گفتند.آنچه من یاد داشت کردم این موارد بود : 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۱ ، ۱۵:۲۸
محمد جعفر تقوی سوق

 رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه گفت: با ورود یک قلاده کفتار به روستای لیر از توابع  شهر سوق و تعقیب آن به وسیله اهالی چند‌ نفر زخمی شدند که در نهایت این کفتار به وسیله مأموران محیط زیست به دام افتاد.

خبرگزاری فارس: حمله کفتار وحشی ‌به شهروندان سوقی/تعدادی مجروح شدند

سید قدرت علی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار داشت: امروز یک قلاده کفتار به روستای لیر وارده شده بود که پس از تعقیب و گریز فراوان و مصدومیت سطحی چند تن از روستاییان به وسیله مأموران محیط زیست شهرستان کهگیلویه به دام افتاد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه با بیان این‌که مصدومین از افرادی بودند که سعی داشتند این کفتار را از پای در آوردند، تصریح کرد: این عمل کار بسیار اشتباهی بود و همین امر باعث شد تا این جانور با ترس به سمت روستاییان حمله‌ور شود.

علی‌پور بیان داشت: مأموران محیط زیست پس از اطلاع از این قضیه سریع به محل اعزام شدند و در کمترین زمان ممکن کفتار را به دام انداختند.

وی در پایان اضافه کرد: کفتار به دام افتاده در روستای لیر هم‌اکنون در اداره محیط زیست کهگیلویه نگهداری می‌شود که پس از انجام معاینات دامپزشکی به دامن طبیعت بازگردانده می‌شود.

منبع : خبرگزاری فارس

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۱ ، ۱۵:۲۴
محمد جعفر تقوی سوق

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی کهگیلویه وبویراحمد،دراین مراسم حجت الاسلام عمرانی امام جمعه سوق گفت: همیشه در جنگ‌ها و دفاع نخستین کاری که می‌کنند این است که زنان، کودکان و افراد ناتوان را از معرکه جنگ دور کنند تا در امان باشند.وی با بیان اینکه امام علی (ع) در هیچ‌یک از جنگ‌ها خانواده را به همراه خود به میدان جنگ نبرد، افزود: از آنجا که ایشان با انگیزه نظامی و نبرد با دشمن به میدان می‌رفت، خانواده را با خود نمی‌برد.عمرانی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) در حادثه کربلا خانواده خود را به همراه آورد، بیان داشت: ایشان خواستند با این حرکت خود مورخان، آیندگان و دستگاه بنی‌امیه بدانند که جنگ‌طلب نبودند.وی بیان کرد: اندیشه اصلی قیام امام حسین (ع) این است که مسلمان زیر بار ذلت نمی‌رود و این ارائه خط مشی به شیعه است.امام جمعه سوق خاطرنشان کرد: به دلیل همین عزت‌طلبی است که با گذشت 14 قرن از حادثه عاشورا هر سال مراسم عزاداری سالار شهیدان باشکوه‌‌تر از قبل برگزار می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۱ ، ۱۵:۰۷
محمد جعفر تقوی سوق

فرزند: میر فرج الله

محل تولد: سوق

تاریخ تولد: 1337

شغل: کارگر

یگان اعزام کننده: ارتش

محل شهادت: بستان

تاریخ شهادت: 3/10/1360

زیارتگاه: گلزار شهدای سوق

هرگز نمرده ام من ای مادر عزیزم               من در جهانی دیگر جان اختیار کردم

نمی دانم چرا هرگاه بر عظمت و شکوه نامتناهی آسمانهای مینارنگ می اندیشم بی اراده به یاد عظمت روح و صفای شهید می افتم آری آنان جان تازه گرفتند و ما بی خبران وامانده، غافل از بزرگی و عظمت شهید اشک حسرت بر آنان می ریزیم.

زندگینامه شهید:

شهید نوری به سال 1337 در خانواده ای مذهبی در «سوق» متولد شد. در سن 8 سالگی به مدرسه رفت،‌ ولی به علت مریضی پدرش درس را رها کرد و مشغول کار شد. در کنار کار و زحمت به مسائل و امور دینی نیز علاقه مند بود. با شروع جنگ تحمیلی، برای انجام وظیفة مقدس سربازی به جبهه اعزام شد و سرانجام در تاریخ 3/10/1360 در منطقة عملیاتی «بستان» به درجة رفیع شهادت نایل آمد. وی سرباز تیپ 58 مستقل تکاور ذوالفقار بوده است.

روحش شاد و هدفش جاوید.

منبع : شهدای شهر سوق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۱ ، ۲۱:۱۳
محمد جعفر تقوی سوق
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۱ ، ۱۹:۲۳
محمد جعفر تقوی سوق

حجت‌الاسلام یوسف عمرانی‌نژاد در خطبه های نمازجمعه امروز بخش سوق،پس از دعوت به رعایت تقوای الهی، حق همسر را به عنوان یکی از حقوق مهم هر مسلمان عنوان کرد.

وی ادامه داد: باید به همسر به عنوان یک نعمت نگاه کرد و اگر این نوع نگاه عوض شود مشکلات زیادی در فضای خانواده به وجود خواهد آمد.

خطیب جمعه سوق در خطبه دوم به موضوع شکار پهپاد آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: شکار چنین پهپادهایی پیام‌هایی دارد و این پیام‌ها عبارتند از وجود عزم ملی برای پاسخگویی به هر نوع تجاوز به کشور‌هایی که فکر می‌کردند ایران در حوزه نظامی قدرتی ندارد.

عمرانی‌نژاد به دیگر پیامدهای این شکار پرداخت و عنوان کرد: ایران امکانات دفاعی مدرن داشته و آماده مقابله با هر تجاوزی است و نشان دادن ضعف اسلحه‌های آمریکایی در حوزه اطلاعات و به دست آوردن سلاح‌های پیش رفته در شرایط تحریم از دستاوردهای بزرگ است.

خطیب جمعه سوق اظهار داشت: چنین شکارهایی برای سران آمریکایی یک شکست مفتضحانه است و کشورهای بسیاری در پی دست‌یابی به چنین فناوری‌هایی بودند اما ایران با تکیه بر ایمان و توکل به خدا با شکار 2 پهپاد توانست به این فناوری دست یابد.

امام جمعه سوق از دیگر پیامدهای این شکار را این‌گونه بیان کرد که آمریکا باید شناخت خود را نسبت به ایران در حوزه نظامی و سایبری تغییر دهد.

عمرانی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: همه این موفقیت‌ها را مدیون خون شهدا هستیم.

خطیب جمعه سوق با اشاره به روز حقوق بشر عنوان کرد: حقوق بشر از دید رهبری، حربه‌ای ا‌ست که قدرت‌ها با استفاده از آن بر حکومت‌ها و کوران ضعیف دنیا حکومت کرده و حق آن‌ها را پایمال می‌کنند.

عمرانی‌نژاد تصریح کرد: سران استکبار با توجه به سر دادن شعار حقوق بشر، متأسفانه مرتکب جنایات زیادی در دنیا خصوصاً در عراق و افغانستان شده‌اند.

وی یادآور شد: شهادت شمار زیادی از شخصیت‌های برجسته ایران در ترورها نشان از مظلومیت جمهوری اسلامی ایران دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۱ ، ۱۹:۰۸
محمد جعفر تقوی سوق

فرزند: علی نقی

تاریخ تولد: 1343

محل تولد: روستای لیر

شغل: معلم

یگان اعزام کننده: بسیج

تاریخ شهادت: 21/10/1365

محل شهادت: شلمچه

زیارتگاه: روستای لیر

پیام شهید:

بدین وسیله از همة اهالی تقاضا دارم که مسأله وحدت و هماهنگی را حفظ کنید و به برادری خویش اهمیت بیشتری بدهید. سعی کنید همیشه با هم باشید و از یکدیگر جدا نشوید. به فکر امیدهای دنیوی نباشید و به یاد آخرت باشید.

یادی از او:

شهید کرمی به سال 1343 در روستای «لیر» متولد شد. تحصیلات متوسطة خود را با همة مشکلات مادی پشت سرگذاشت و موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم از دانشسرای تربیت معلم شد. شهید خطوط مقدم جبهه را بر همه چیز ترجیح داد و راهی مناطق جنگی شد. او سرانجام در تاریخ 21/10/1365 در مصاف با بعثیان خونخوار، شربت شیرین شهادت را نوشید و به سوی خالقش شتافت.

گرامی باد نامت که شکوه تو و بهت ما تماشایی است.

منبع : سایت شهدای شهر سوق

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۱ ، ۱۶:۵۷
محمد جعفر تقوی سوق