روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

http://suq.blogfa.com/

طبقه بندی موضوعی

سوق و عقب ماندگی هایش ۳

سه شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۱، ۰۳:۳۸ ب.ظ

بخشی از سرمایه های مذهبی و هنری شهر سو ق ( قسمت اول ) 

دکتر نورمحمد حسینی :در سخن پیشین ، به بهانه مجلسی به بخشی از مشکلات فرهنگی شهر سوق و راه های برون رفت از آن صحبتی شد. عزیزان واکنش های متفاوتی داشتند.این واکنش ها به لحاظ علمی نظر یک فرد نیست بلکه قطعا نظرات جمعی از اهالی شریف شهری هستنند که روزگاری واژه عقب افتادگی را تحمل نمی کردند.ولی آنچه درنتیحه واکنش عزیزان ما به آن رسیدیم این است که راه حل تزریق حیات فرهنگی اصیل به شهر مان ، ورود به حوزه های فکری و ذهنی و قلمی و فرهنگی است.استدلال ما این است که ما در زمره مسائل سنتی هیچ کمبودی نداریم بلکه با تورم هم روبرو هستیم. خلائ موجود در حوزه های نرم افزاری است. 

در این قسمت محض یاد آوری به بخشی از سرمایه های فرهنگی شهر اشاره می شود تا انشائالله جوانان عزیز به سراغ این سرمایه ها رفته و با هزینه کردن آنها باعث ازدیاد این سرمایه ها شویم: 

ما این سرمایه ها را به چند بخش تقسیم می کنیم : 

سرمایه های مذهبی:اگر بخواهیم در سطح استان از دوروحانی عا لی مقام نام ببریم به شهر سوق می رسیم. اگر بخواهیم از10 روحانی تراز اول استان نام ببریم قریب به نیمی از آنها همشهریان من و شما هستند.حجه الاسلام میر احمد تقوی و صالحی زاده  ،حججه الاسلام موحد و کریمیان وتقوی ، بزرگ شده همین شهر هستند که شعاع خدماتی آنها استان گیر و ایرانگیر بوده است. در میان معاصران درگذشته ، نفوذ مرحوم سید غزوان پرهیز و زهد مرحوم پرهیزگار و زحمات مرحوم سید غلام رفیعی زبانزد عام و خاص بوده است. سنگینی وزن مذهبی چنین افرادی بوده است که زمانی به شهر سوق ، قم کهگیلویه هم می گفتند. 

ازجمله خدمات فرهنگی قابل ذکر این علما می توان به ساخت مسجد و حسینیه سیدالشهدا توسط حجه الاسلام تقوی ، ساخت مسجد امام حسین توسط حجه الاسلام صالحی زاده ، ساخت مسجد و حسینیه فاطمه الزهرا توسط کریمیان ، پایه ریزی ساخت حسینیه در حال تاسیس توسط مرحوم پرهیز ،اهدای زمین قبرستان توسط کریمیان اختصاص منزل مسکونی مرحوم سید غلام رفیعی به کارهای مذهبی ،اشاره نماییم. 

ولی افسوس که مانتوانستیم پس از انقلاب اسلامی ،از این سرمایه ها در جهت ارتقای سطح مذهبی و سیاسی و اداری شهرمان استفاده نماییم و بدتر آنکه موفق نشدیم از نفوذ سنگین این بزرگواران نزد مقامات عالی رتبه کشوری استفاده کرده و از تضییع حقوق حقه اداری این مردم جلوگیری کنیم.درموادی هم برخی سیاسیون از خدا بیخبر به بهانه حمایت قاطع این مردم از این روحانیت ، ضربات سهمگینی هم به این شهر ونیروهای تاثیر گذار آن وارد کرده اند. 

گذشته ها گذشته است .به هر حال ما هنور واجد این سرمایه ها هستیم .بهتر آن است که به فکر طرحی عالمانه باشیم تا در طول سالهای آینده از این سرمایه های مذهبی استفاده بالاترو بهتری ببریم. 

نویسندگان: بزرگ نویسنده این استان مرحوم حسین است . پناهی را میگویم . نویسنده ای که شهرتش عالم گیر شده است.بدون هیچ شوخی باید عرض کنم که استان ما در ذهن مردم فرهنگ دوست ایران ،به حسین پناهی مشهور شده است.نفعی که استان ما از مرحوم استان پناهی بود به مراتب از کل برنامه های ناقص الخلقه صدا و سیمای استان_ که سالیانه میلیاردها تومان هزینه می کند - نبرده است. 

جناب آقای حسینی استاندار وقت استان ، در کنار برنامه هایی که برای جلوگیری از اتلاف حقوق بیت المال ، در استان ما اختراع کرده بود، مزد زحمات حسین را به استان داده است . قطع مساعده صدهزارتومانی که جناب دوستی آخرین استانداراصلاحات، برای بازماندگان آن مرحوم برقرار کرده بود ،ثمره فکر بکراستاندارمکتبی ، این متخصص ترین استاندار استان بوده است. راستی تاریخ در مورد ایشان چه قضاوت می کند ؟ 

بگذریم استان بهره های زیادی از بابت حسین برده است ولی شهر ما چه بهره ای برده است.حسین آنقد رنزد بزرگان کشور جایگاه داشت که ما همشهریان حسین از این جایگاه برای ارتقای فرهنگی شهرمان استمداد بطلبیم.مثلا برگزاری همایشی و درخواست ساخت سالنی .دعوت از دوستان حسین برای سفر به شهرمان و به قول امروزی ها تبلیغ برای ارتقای گردشگری هنری و... 

علاوه بر حسین ، باید از سید مجید پرهیز نام ببریم .مجیدسالها به عنوان کارگر دان برتر ، تئاتر شهرمان را به مرحله عالی استانی رسانید.وحتی چندین بار به مرحله کشوری رسید . چندین بار جشنواره تعزیه را به مرکزیت سوق برگزار نمود ، تشکل هایی در شهر دایر کرد . 

آخرین شاهکار پرهیز ساخت فیلم دژ سوق بوده است که از شبکه سراسری پخش شد. با ساخت این فیلم تاریخ مبارزات انقلابی سال 57 را به مرکزیت سوق وصل می کند. با خبری که من دارم بیش از 40 میلیون تومان از هزینه شخصی خود را به مبلغی که صدا و سیما مساعدت کرده بود اضافه نمود تا توانست فیلم را تدوین نماید. انعکاس این فیلم در سوق چه بود .آیا یک بار هم که شده است مسئولین شهر به این فکر فرو رفته اند که این این فیلم را در سطح شهر شهر اکران نمایند و به نقد و بررسی آن بپردازند. 

بمانند این که عده ای از ماها، با اقدامات نسنجده کاری کردیم که سکانس های آخر فیلم، فیلم برداری نشود و برخی از صحنه ها قابلیت تدوین پیدا نکند. 

هنرمند دیگری که باید از آن نام برد سید علی موسوی نژاد است.ایشان سالها قبل با کمک آموزش و پرورش و بهره گیری از هنرمندان قدیمی شهرمان از جمله مسعود محمدی ،ناصرپورمحمدی ، مرحوم مسعود صالحی زاده ، مجمد نبی یعقوبیان ، محمد نجات علویان ،قدرت شجاعت ومسعودی فیلم شیر تپه را تدوین میکنند.این فیلم اولین فیلم بلند استان بوده است. 

ایشان بعدها به سراغ ثبت شجره امامزاده های استان می روند و تاکنون نزدیک به 10جلد را ثبت نمودند. یکی از بهترین آثار ایشان سرگذشت مرحوم شهید طیب بوده است. 

ایشان در حال حاضر موزهای دایر نموده است که در استان به اولین موزه دار شخصی مشهور است.موزهای که در آن اقلام تاریخی و فرهنگی را در دید عامه علاقه مندان می گذارد و تاکنون بسیاری از موسسات فرهنگی کشوری منجمله آستان قدس و شیراز و خوزستان و استان از آن دیدن کردند و به او احسنت گفتند. 

نویسنده مشهور دیگری که مربوط به شهر سوق است مصطفی تقوی مقدم است . نویسنده کتاب تاریخ کهگیلویه ، بعدها در زمینه مشروطیت و اسلامی کردن دانشگاهها هم کتاب نوشته است . کارشناسی های ایشان در برنامه های سیاسی تلویزیون در خصوص تاریخ معاصر این روزها قابل مشاهده است. به هرحال از ایشان به عنوان یکی از معدود کارشناساسان تاریخی معاصر مورد اعتماد رسانه ملی نام می برند 

در حوزه مطبوعات ، سید حسین تقوی مقدم سالهاست که سردبیر یک مجله تخصصی مذهبی است که مدیر مسئول آن ایت الله شاهرودی است . ایشان یک کتاب داستان هم ترجمه نمودند و سالها به عنوان دستیار علمی قوه قضاییه مشغول بودند. سید فضل الله یاری سوق سالهاست که چرخ روزنامه ابتکار به همت ایشان می چرخد. دکتر عبدالکریم عزیزی سالها هفته نامه توشه را داشتند که به دلایل مادی تعطیل شد.خود این حقیر سالها فصلنامه تخصصی آوای دنا را سردبیری می کردم که مقالات نویسندگان استان را به چاپ می رساندیم و فعلا تعطیل شد.سلیمان کریمی هم که با ابتکار خویش سایت عصر مارون را به یکی از سایت های خبری درجه اول شهرستان و استان تبدیل کرده است. 

در زمینه شعر هم شاعران شهر سوق ، کسانی مثل مرحوم دانایی و اسماعیلی ، مظلومی ، افروزی ، ابوطالبی ، و.... در سطخ استان زبانزد هستند.... 

از سوقی های دیگری که تاکنون دست به قلم برده اند و کتاب نوشتند می توان به ، دکتر حکمت الله عسکری در زمینه حقوق ، وجید علویان سوق و زهرا افرازیان در جوزه داستان ،مصطفی زینی پور در حوزه شهدا ،موسی افروزی در حوزه شعر ، ستار مانگار سوق در حوزه فن، رضایی سوق در حوزه ادبیلت ،خود این جانب در حوزه فرهنگ اشاره کرد.تاجایی که من هم سراغ دارم مرحوم فضل الله محمدی یادداشتهای فراوانی داشت که قصد انتشار آنها را داشت که اجل به وی مهلت نداده است.و امید است بازماندگان ایشان به فکر این کار هم باشند. 

محض اطلاع شما عرض کنیم که اکثر کارهای سرود و تئاتر مدارس بویراحمد زیر نظر صالح زینی پور سوق ، مجری های توانای صدا و سیما عنایت عباسی سوق رایگان سوق و تنظیم کننده خبرهای استان که از صدا و سیما پخش می شود حسن پور سوق تهیه کننده توانای رادیو وحید علوبان سوق،تعزیه گردان مشهور استان رفیعی سوق ،خطاط مشهور کشوری و استانی مسعودی سوق ،سرمقاله نویس مشهور روزنامه های سراسری فضل الله یاری سوق ،اولین وبلاگ نویس استان رضوی سوق ،و... می باشند. این لیست را می شود کامل و کامل تر کرد. 

این لیست ناقص بخشی از سرمایه های فرهنگی شهرمان می باشد که من خبر دارم. قطعا کسانی هم هستند که من از قلم انداختم و به محض یادآوری آنها را کامل خواهم نمود 

قطعا اگر این سرمایه ها روزی کنار هم چیده شوند چگالی فرهنگی شهرمان چنان غلظت پیدا می کند که جایی برای ظهور و بروز عقاید سخیف قوم پرستی و درگیری های حیدری و نعمتی ، وجولان بازی ضدفرهنگان معتاد و..... باقی نخواهد ماند. شهر دوباره اوج می گیرد این بار با بالهای پرواز فرهنگ .به امید آنروز 

منبع : عصر مارون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی