روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

http://suq.blogfa.com/

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۰ ثبت شده است

این داستان را یکی فرستاده گفتیم بدنیست شما هم ببینید.

این اولین داستان من درمورده سعید و  سوق

داستان اول

 

منگنه و درس 4 واحدی

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۰ ، ۱۸:۴۷
محمد جعفر تقوی سوق

تعزیه سوق به ثبت ملی رسید.مدیر آموزشگاه هنری "وار" کهگیلویه و بویراحمد از ثبت معنوی و ملی چهار آیین بومی این استان ٰ از جمله تعزیه سوق خبر داد. به گزارش سایت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد (kvb.ir) سید رضا رفیعی سوق افزود:

 در سومین همایش ملی ثبت میراث فرهنگی استانها که در شهرکرد برگزار شد ،‌چهار آیین باران خوانی ،‌تعزیه سنتی سوق ، ترانه های کار استان و ترکه بازی به ثبت ملی و معنوی رسیدند.
وی بیان کرد : ثبت معنوی این آیین ها از خطر فراموشی آنها جلوگیری میکند و همچنین این آیین های کهن را به مردم سایر نقاط کشور معرفی می کند.
رفیعی تصریح کرد: در سالهای گذشته و به دلیل رشد شهر نشینی ،‌کاعهش جمعیت عشایر نشین استان ، هجوم فرهنگ های بیگانه و بی رغبتی نسل جدید ، این آیین ها در خطر فراموشی قرار گرفته بودند.
وی با بیان اینکه این آیین ها هویت و میراث فرهنگی جامعه هستند اظهار داشت: مقابله با هویت گریزی و فرهنگ های ناهنجار بیگانه تنها با احیا و حفظ آیین ها و سنت های بومی امکان پذیر است.
رفیعی ضمن تقدیر از اقدامات میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: لازم است با حمایت از تشکل هایی که در این زمینه فعالیت می کنند نسبت به ثبت سایر آیین ها و فرهنگ های این استان تلاش کرد.
آیین باران خواهی که در گویش محلی به آن " هدرسه " نیز می گویند ،‌یکی از آیین های کهن در کهگیلویه و بویراحمد است که مشابه آن در سایر مناطق کشور نیز وجود دارد.در گذشته وقتی در فصل پاییز و زمستان باران نمی بارید ،‌روستا نشینان و عشایر با این آیین نمایشی – نیایشی از خداوند طلب باران می کردند. همچنین آیین ترکه بازی یا چوب بازی یکی از آیین های حماسی عشایر بویراحمد و قشقایی است که مردان در عروسی ها به نمایش می گذاشتند. و هم اکنون نیز در نقاط روستایی و عشایری اجرا می شود.
موسیقی و ترانه های کار نیز جزئی جدایی ناپذیر از فرهنگ مردمان کهگیلویه و بویراحمد بوده است که زنان و مردان در هنگام کار زمزمه می کردند. از مهم ترین موسیقی و ترانه های کار این استان می توان به ترانه " همی هلی" و " شیر دوشی " اشاره کرد . برخی از ترانه ها و موسیقی کار این استان در فیلم مستند "بلوط" که توسط " نادر افشار نادری" جامعه شناس . مستند ساز فقید کشور در سال 1347 ساخته شده موجود است که اینک توسط هنرمندان موسیقی استان بازسازی شده است

منبع سایت  kvb.ir

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ تیر ۹۰ ، ۱۹:۴۱
محمد جعفر تقوی سوق