روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

http://suq.blogfa.com/

طبقه بندی موضوعی

تعزیه سوق به ثبت ملی رسید.مدیر آموزشگاه هنری "وار" کهگیلویه و بویراحمد از ثبت معنوی و ملی چهار آیین بومی این استان ٰ از جمله تعزیه سوق خبر داد. به گزارش سایت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد (kvb.ir) سید رضا رفیعی سوق افزود:

 در سومین همایش ملی ثبت میراث فرهنگی استانها که در شهرکرد برگزار شد ،‌چهار آیین باران خوانی ،‌تعزیه سنتی سوق ، ترانه های کار استان و ترکه بازی به ثبت ملی و معنوی رسیدند.
وی بیان کرد : ثبت معنوی این آیین ها از خطر فراموشی آنها جلوگیری میکند و همچنین این آیین های کهن را به مردم سایر نقاط کشور معرفی می کند.
رفیعی تصریح کرد: در سالهای گذشته و به دلیل رشد شهر نشینی ،‌کاعهش جمعیت عشایر نشین استان ، هجوم فرهنگ های بیگانه و بی رغبتی نسل جدید ، این آیین ها در خطر فراموشی قرار گرفته بودند.
وی با بیان اینکه این آیین ها هویت و میراث فرهنگی جامعه هستند اظهار داشت: مقابله با هویت گریزی و فرهنگ های ناهنجار بیگانه تنها با احیا و حفظ آیین ها و سنت های بومی امکان پذیر است.
رفیعی ضمن تقدیر از اقدامات میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: لازم است با حمایت از تشکل هایی که در این زمینه فعالیت می کنند نسبت به ثبت سایر آیین ها و فرهنگ های این استان تلاش کرد.
آیین باران خواهی که در گویش محلی به آن " هدرسه " نیز می گویند ،‌یکی از آیین های کهن در کهگیلویه و بویراحمد است که مشابه آن در سایر مناطق کشور نیز وجود دارد.در گذشته وقتی در فصل پاییز و زمستان باران نمی بارید ،‌روستا نشینان و عشایر با این آیین نمایشی – نیایشی از خداوند طلب باران می کردند. همچنین آیین ترکه بازی یا چوب بازی یکی از آیین های حماسی عشایر بویراحمد و قشقایی است که مردان در عروسی ها به نمایش می گذاشتند. و هم اکنون نیز در نقاط روستایی و عشایری اجرا می شود.
موسیقی و ترانه های کار نیز جزئی جدایی ناپذیر از فرهنگ مردمان کهگیلویه و بویراحمد بوده است که زنان و مردان در هنگام کار زمزمه می کردند. از مهم ترین موسیقی و ترانه های کار این استان می توان به ترانه " همی هلی" و " شیر دوشی " اشاره کرد . برخی از ترانه ها و موسیقی کار این استان در فیلم مستند "بلوط" که توسط " نادر افشار نادری" جامعه شناس . مستند ساز فقید کشور در سال 1347 ساخته شده موجود است که اینک توسط هنرمندان موسیقی استان بازسازی شده است

منبع سایت  kvb.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۴/۰۴
محمد جعفر تقوی سوق

نظرات  (۳)

۱۱ تیر ۹۰ ، ۱۶:۴۵ لطائف الحیل
"در حسرت کانال 235" آخرین پست وبلاگ لطائف الحیل
http://lataefolhiyal.blogfa.com/
سلام.خوبی؟ببخشید اگه میشه میخوام یه مطلب رو این وب لاگه قرارش بدین رو وب سایت
من سعید
وب لاگ من داستان های سوق و سعیده
لطفا دنبالش کنین
http://saeedsuq.blogfa.com/
سلام دیدن کردم از اهالی سوق خواهم بود
بی صبرانه منتظر حضورتون هستم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی