روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

http://suq.blogfa.com/

طبقه بندی موضوعی

موقعیت جغرافیایی شهر سوق

چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۸۸، ۰۱:۴۲ ب.ظ
شهرسوق مرکز دهستان طیبی گرمسیری جنوبی از بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه در30  درجه ، 51 دقیقه و 44 ثانیه عرض شمالی و50 درجه ، 27 دقیقه و20 ثانیه طول شرقی ازنصف النهار گرینویچ واقع گردیده است .
سوق از طرف شرق به شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه، از شمال به شهر لنده، از جنوب به روستاهای بلوط بنگان و چنگلوا منتهی می شود.

میزان جمعیت شهر سوق  بر اساس آخرین آمار 1383 بالغ بر 7900 نفر می باشد، از تعداد 7900 نفر بالغ بر 3188 نفر زن و 3292 نفر مرد هستند.

سوق از نقطه نظر طبیعی از طرف شمال محدود به کوه کم ارتفاعی که ارتفاع متوسط آن 977 متر از سطح دریا می باشد و از طرف دیگر جهت جغرافیایی به نواحی تپه ماهوری و نیمه صحرایی محدودمی شود. این شهر دارای آب و هوای گرم و نیمه خشک می باشد.

متوسط بارندگی در این شهر در سال حدوداً 450 تا 600 میلیمتر می باشد و مقدار ریزش باران در فصل زمستان بیش ازسایرفصول است . این شهر پوشش گیاهی ضعیفی دارد که یکی ازدلایل این امر چرای بیش از حد دام می باشد . گذشته از اینکه منطقه سوق استعداد خوبی برای کاشت درختان گرمسیری داراست اما با مشکل کمبود آب مواجه است . آب و هوای شهر سوق در تابستانها گرم و خشک و در زمستان سرد خشک است، درای چهار فصل بهار،تابستان، پائیز و زمستان است. حداقل دما در زمستان در این شهر تا 5 در جه بالای صفر می رسد و در تابستان دمای هوا تا 45 درجه بالای صفر می رسد.میزان بارندگی در سال به 500 میلیمتر می رسد.

 

چون این شهر از قدیم در مسیرکاروان ها قرار داشت و به نوعی محل  داد و ستد بود به نام سوق یعنی بازار معروف گردید .

این شهر با 8000 نفر جمعیت از نظر تعداد درصد تحصیل کرده و سطح سواد و فرهنگ دراستان دارای مقام بسیار والا و شامخی  می باشد.

سوق شهر جوانی است که از قدمت آن تقریباً بیش از یک دهه می گذرد و در گذشته نه چندان دور روستایی بوده که سادات محترم رضا توفیق آن در کومه هایی قدیمی و با نهایت نداری و قناعت زندگی می کردند و در طول 40-30 سال گذشته مهاجرتهای زیادی از سطح روستاهای اطراف به شهر سوق صورت گرفته و با سکونت ایل بزرگ طیبی کم کم بافت شهری به خود گرفت ، مردم سوق افرادی با صداقت ، وفادار به انقلاب و دارای استعدادهای درخشان علمی و هنری می باشند و سوق از لحاظ مذهبی و هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ سیاسی قلب استان و قطب بزرگ آن می باشد ، و امّا باید اذعان داشت که با توجه به پتانسیل های موجود در گذشته ، سوق مورد بی مهری های زیادی قرار گرفته است . 

شغل بیشتر مردم شهر سوق دامداری و کشاورزی می باشد و تعداد زیادی از مردم این شهر هم از راه خدمات اداری ( کارمندی ) امرار و معاش می کنند.

همهً مردم شهر سوق مسلمان و شیعه هستند ملیت ایرانی دارند و به لهجه محلی لری صحبت می کنند. این شهر ازطوایف و ایلات بسیار زیادی تشکیل شده است از جمله: سادات رضاتوفیق و ایل بزرگ طیبی – که ایل طیبی به تیره ها و طوایف بزرگ و کوچکی تقسیم می شود که از روستاهای همجوار و شهرهای دور و نزدیک به شهر مهاجرت کرده اند.

از جمله مکانهای گردشگری شهر سوق می توان به آبشار طوف خیمه در 10 کیلومتری شهر سوق اشاره کرد که ارتفاع این آبشار نزدیک به 50 متر است که اطراف آن را درختان بلوط کنار و گل و سبزه زار احاطه کرده است که هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می نماید . ازجمله دیگر مکانهای دیدنی و توریستی شهر سوق حوالی سد مارون واقع در 10 کیلومتری شهر سوق می باشد که در فصل بهار دارای جاذبه های خاصی است. کوه دژکوه زادگاه مرحوم استاد حسین پناهی نیز یکی دیگر از مکانهای گردشگری شهر سوق است که فاصله آن تا شهر سوق 15 کیلومتر میباشد. این کوه از نماهای مختلف شکلهای مختلفی داشته و پوشیده از درختان زیادی از جمله بلوط، کنار و غیره میباشد. این کوه دارای چشمه و آبشارهای همیشه جاری و مناطق سرسبز و بکر می باشد.

از جمله مکانهای زیارتی شهر سوق می توان به امامزاده شاهزاده یوسف در مرکز شهر  و امام زاده ناصرالدین محمد واقع در کوه دژکوه اشاره کرد.

شهر سوق چون از قدیم در مسیر کاروانهایی که از بهبهان به قصد دهدشت و یاسوج در حرکت بودند قرار داشت و از آنجایی که این کاروانها در این مکان برای استراحت اتراق می کردند و به داد و ستد و خرید و فروش اجناس خود می پرداختند این مکان را سوق یا بازار نامیدند و بعدها در این مکان شهری به نام سوق بوجود آمد که دارای قدمت تاریخی نیز می باشد.

شهر سوق شهر هنر پروری است، هنرمندان این شهر هر ساله در جشنواره های مختلف هنری کسب مقام می نمایند که این خود حاکی از ذوق هنری بالای مردم این شهر است. از جمله هنرمندان بزرگ و معروف این شهر میتوان به مرحوم استاد حسین پناهی اشاره نمود که سالها در عرصه های مختلف هنری فعالیت می نمود. از بزرگترین آثار استاد پناهی می توان به کتابهای شعر من و نازی، بی  بی یون، خروسها و ساعتها، دو مرغابی در مه ( داستان ) و در زمینه تئاتر و تلوزیون و سینما به آثار دو مرغابی در مه، دزدان مادربزرگ، مهاجران، سایه خیال، سریال امام علی (ع)، سریال بی بی یون، سریال روزی روزگاری و... اشاره کرد.مرحوم پناهی در سال هزار و سیصد و هشتاد و سه در سن 41 سالگی بر اثر سکته قلبی جان به جان آفرین تسلیم نمودند و پیکر آن مرحوم در گلزار شهدای شهر سوق به خاک سپرده شد.

پی‌نوشت ۱:فاصله شهر سوق تا شهرهایاستان  به شرح  می باشد:
http://www.fileden.com/files/2009/5/9/2436493/myan.gif
تا شهر دهدشت------------------- 13 کیلومتر

تا شهرگچساران------------------- 90 کیلومتر

تا شهر یاسوج--------------------- 240 کیلومتر
http://www.fileden.com/files/2009/5/9/2436493/myan.gif
 پی‌نوشت ۲:ارتفاع خود شهرازسطح دریا850 مترمی باشدکه درگوشه دشت بزرگ سوق قرارگرفته است .

 منبع: سوق سیتی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۳/۲۷
محمد جعفر تقوی سوق

نظرات  (۱)

سلام
خسته نباشید
وبلاگ این حقیر دیار فراموش نشدنی سوق است
دیار فراموش شده فعلا کار نمیکنه چون کلمه عبور ان را فراموش کردم
شما مدام دعوت به همکاری میکنید من که حرفی ندارم
مطالب من را در اختیار شما قرار میدم شما مجاز به استفاده از ان میدانم اگر فکر میکنید به درد میخورد من حرفی ندارم
حق یارتان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی