روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

http://suq.blogfa.com/

طبقه بندی موضوعی

 مردم شریف و انقلابی استان کهگیلویه و بویراحمد از عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بوده و سراسر استان شیعه اثنی عشری است و در طول تاریخ همواره در برابر حکومتهای طاغوتی مبارزه نموده و هیچگاه تسلیم نشده‌اند؛ اما برای تأسیس حکومت جمهوری اسلامی و تثبیت و تداوم آن بهترین عزیزان خود را فدا نموده و در دوران پرشکوه دفاع مقدس به نسبت جمعیت استان رتبه اول حضور در جبهه در کشور را با 22% به خود اختصاص داده‌اند.

 (استان یزد با 10%  حضور رتبه دوم را دارد)

       حضور گسترده در انتخابات‌ها که از اوایل انقلاب تاکنون با درصد 80 تا 100 رتبه اول تا سوم در کشور را داشته‌اند. عشق و وفاداری مردم استان به رهبر فقید و بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری مثال زدنی است.

       استان سرسبز کهگیلویه و بویراحمد با وسعت 16264 کیلومتر در جنوب غربی ایران واقع شده و دارای طبیعتی بکر و زیبا که از شمال به چهارمحال و بختیاری، از جنوب به بوشهر، از شرق به فارس و اصفهان و از غرب به استان خوزستان منتهی می‌گردد.

کوه‌های زاگرس با رشته های موازی، سراسر شمال شرق و کوه‌های نور سیاه، خائیز، سفید و خامی جنوب شرقی آن را در برگرفته‌اند؛ و رودخانه های مارون، بشار، زهره، خرسان و نازمکان از آن عبور می‌نمایند و بعضاً از کوه‌های آن سرچشمه می‌گیرند.

    یاسوج به عنوان مرکز استان پل ارتباطی شرق و غرب زاگرس و مرکز مؤثر شبکه ارتباطی بین کلان شهرهای اصفهان، شیراز، اهواز و بوشهر است.

      بیش از سه چهارم این استان سرسبز و کوهستانی و اقلیمی سردسیری دارد و یک چهارم جنوبی آن گرمسیری است و دارای 5 شهرستان بویراحمد(یاسوج)، دنا(سی‌سخت)، کهگیلویه(دهدشت وسوق)، گچساران(دوگنبدان) و بهمئی(لیکک)،13 شهر، 14 بخش، 41 دهستان و بالغ بر دو هزار آبادی مسکونی را در خود جای داده است و به سرزمین چهارفصل مشهور است. اختلاف ارتفاع نسبت به سطح دریا در این استان از 500 متر در لیشتر تا 4409 متر در قله دنا موجب تنوع طبیعت و گوناگونی محیط شده است. لازم به ذکر است که هر کدام از شهرستان‌های استان با توجه به تنوع آب و هوا دارای ویژگی‌های خاص به خود می‌باشد و شهرستان گچساران به عنوان یکی از قطب‌های مهم نفت و گاز کشور می‌باشد.

سوغات محلی استان:

صنایع دستی نظیر: گلیم، جاجیم، گبه، گچمه نقش برجسته، خورچین، جاقرآنی، توبره و...

میوه‌ها و مرکباتی همچون: سیب، انگور، گردو، پرتقال، لیمو، نارنگی، زیتون

و محصولات کشاورزی نظیر: برنج، گندم، جو، حبوبات و ... می‌باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای جاذبه های گردشگری، تفریحی و زیارتی فراوانی است.

    مرقد مطهر حضرت بی‌بی‌حکیمه(س) خواهر گرامی امام رضا(ع) در گچساران – امامزاده محمود(ع) در دهدشت و امامزاده قاسم(ع) و امامزاده مختار(ع) در بویراحمد از مهم‌ترین بقاع متبرکه استان و آبشار یاسوج – آبشار کمردوغ – آبشار بهرام‌بیگی – چشمه میشی – دریاچه کوه‌گل ـ تنگ گنجه‌ای – تنگ مهریان – چشمه آب نهر و پیست اسکی کاکان و تنگ تامرادی و ... از نقاط زیبای گردشگری استان بوده ضمن اینکه شهر توریستی سی‌سخت دارای کد بین المللی گردشگری است.

تنگ تامرادی یادآور نبرد دلاورانه سردار بزرگ ایرانی آریوبرزن در مقابله با قوای متجاوز  بیگانه است.

      در استان کهگیلویه و بویراحمد دانشگاه‌های یاسوج – علوم پزشکی – آزاد اسلامی – پیام نور و علمی کاربردی و مراکز تربیت‌معلم و فنی و حرفه‌ای فعالیت داشته و در حال حاضر بیش از 000/30 دانشجو در دانشگاه‌های این استان مشغول به تحصیل می‌باشند. در حالیکه قبل از انقلاب اسلامی تنها یک دانشکده در استان فعالیت داشته است. تعداد دانش‌آموزان استان در مقاطع مختلف تحصیلی 184000 نفر می‌باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۸/۰۵
محمد جعفر تقوی سوق

نظرات  (۲)

۰۵ آبان ۸۸ ، ۰۸:۱۶ پی سی فارس دانلود
بهترین سایت دانلود
کد جاوا
کد زبان برای وبلاگ
و دامنه رایگان
pcfars.blogfa.com
پی سی فارس دانلود
e

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی