روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

http://suq.blogfa.com/

طبقه بندی موضوعی

سیزدهم نوروز روز مقدس و آغاز پاکی‌ها

دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۱، ۰۷:۳۷ ب.ظ

به گزارش خبرگزاری سوق، روز سیزدهم فروردین یا همان سیزده‌به‌در از جمله روزهایی است که حکایت‌ها و روایت‌های فراوانی درباره آن گفته شده و جالب آنکه متداول‌ترین حکایت درباره این روز، نادرست ترینِ این تعبیرهاست و سیزدهمین روز نوروز،روزی مقدس نزد ایرانیان باستان بوده‌است.

سیزدهم آغاز پاکی‌ها
همانطور که می‌دانیم نوروز و همه مراسم وابسته به آن، از جمله سیزده‌بدر، مراسمی است بازمانده از ایران باستان و در باور ایرانیانی که در آن عصر زندگی می کردند عدد سیزده نه تنها نحس نبود بلکه بسیار هم مقدس و مورد احترام بود.

آنها عمر جهان را دوازده هزار سال می‌پنداشتند و معتقد بودند هرچه دنیا به پایان این دوازده هزار سال نزدیکتر می‌شود، پلیدی‌ها و غلبه آن‌ها به نیکی‌ها بیشتر می‌شود تا آنکه در پایان این عمر دوازده هزار ساله رستاخیز به وقوع می‌پیوندد و جهان از همه بدی‌ها پاک می‌گردد.

بنابراین فردای رستاخیز در اصل نخستین روز از هزاره ی سیزدهم و آغازگر زمانی است مبرّا از همه ناپاکی‌ها. به همین علت عدد سیزده به عنوان نماد شروع و تولد دوباره، احترام زیادی نزد ایرانیان داشت و سیزدهم فروردین نیز نشانه‌ای بود از آغاز آفرینش در طبیعت بهاری که خود، همیشه یادآوری از رستاخیز بوده و هست. پس ایرانیان در این روز به جشن و پایکوبی می‌پرداختند و بدین ترتیب خود را برای آغاز سالی پرتلاش و پر برکت آماده می‌کردند.

و اما ریشه‌های اعتقادی درباره مراسم سیزده‌به‌در، به همین جا ختم نمی‌شود و مانند بسیاری دیگر از آئین‌های ایرانی ریشه‌هایی نیز در داستان‌ها و اسطوره‌ها دارد که مطمئناً نقل این داستان‌ها سبب می‌شود امسال سیزدهم فروردین را به گونه‌ای دیگر و البته با آگاهی بیشتر به در کنیم.

روز سیزده بدر طبق ائینی سنتی ونوروزی مردم کشورمان را خارج از منزل گذراندند و در شهر سوق بیشتر همشهریان و میشود گفت بیش از 80 درصد مردم  سوق به اتفاق خانواده ومیهمانان خود از داخل وخارج از استان این روز را در دامان سبز طبیعت شهر سوق ( آرامگاه شاعر نویسنده و هنرمند عزیز حسین پناهی در شهر سوق ، آبشار طوف خیمه در ۱۰ کیلومتری شهر سوق ، حوالی سد مارون (کِلمَک) در ۱۰ کیلومتری شهر سوق ، کوه دژکوه ۱۵ کیلومتری سوق،امامزاده شاهزاده یوسف در مرکز شهر، امام زاده ناصرالدین محمد واقع در کوه دژکوه ، قرق بادامستان بلوط بنگان )

به خوبی وخوشی سپری کردند ، بیشتر همشهریان در منطقه طوف خیمه و دژکوه و کِلمَک به شادی وسرخوشی این روز نوروزی پرداختند .

جاده ها در اواخر روز به سمت سوق توام با ترافیک بوده است.مجموع مردم شهر و بخش سوق روز خوب وخوشی سپری کردند،بیشتر محفل خانوادگی در  انجا حضور داشتند، بعضی از خانواده ها هم دو روز از قبل از سیزده بدر شب را در آنجا مستقر شدند و چادر زدند.

خیلی از خانواده ها هم که عاشق هنر بودند در روز سیزده بدر و روز های قبل به آرامگاه هنرمند نامی کشورمان زنده یاد حسین پناهی رفتند و ضمن یاد از این هنرمند روحش را با قرائت فاتحه شاد کردند .

آماری که من از یکی از ورودی ها گرفتم بالغ بر 5000 نفر تا ساعت 6ونیم عصر بود،میتوان تصور کرد که نزدیک 15 هزار نفر از هموطنان برای روز سیزده به سوق و مطنقه پاقلعه سوق طی این چند روز عید آمده بودند.
شهر سوق و اطراف سوق همیشه پذیرای هموطنان عزیز در روز سیزده نوزوز بوده .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۰۱/۱۴
محمد جعفر تقوی سوق

دژکوه

پاقلعه

نوروز

طوف خیمه

13بدر

سوق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی