روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

http://suq.blogfa.com/

طبقه بندی موضوعی

در آستانه دهه فاطمیه، ایران اسلامی و به تبع بخش سوق مزین به یادآوری خاطره‌ای می‌شود که نماد عینی از مظلومیت شیعه و غمبارترین حادثه تاریخ اسلام است که یاد آن دل هر دلداده‌ای را آتش می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سوق، این روزها در سال‌روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) مراسم سوگواری و اجرای نمایش تعزیه و نوحه سرایی و برپایی نمایشگاه با همکاری جوانان ولایی و هیئت‌های مذهبی شهر سوق برگزار خواهد شد.

ایکاش فدک این همه اسرار نداشت       ای کاش مدینه در و دیوار نداشت

فریاد دل محسن زهرا (س) این بود           ای کاش درِ سوخته مسمار نداشت

کاش از قلبم به قبرش راه داشت           کاش زهرا (س) هم زیارتگاه داشت

بی گمان فاطمه زهرا ریحانه آفرینش و شخصیتی است که ژرف‌نگرترین عقول و خردمندترین اندیشه در گذر از دیباچه معرفت و شناخت وجودی او هم‌چون کودکانی نوپا سر تسلیم و تعظیم فرود می‌آورند.

شایسته است که قلوب دیدگان از آدم تا خاتم، مست زلال بی‌بدیل او باشند.

ما شیعیان نیز از این موهبت الهی سر فخر به عرش می‌رسانیم که بانویی چون فاطمه (س) الگو و مقتدای ماست.

از این رو با توجه به لزوم الگوسازی به ویژه برای نسل جوان که تشنه راستی، حقیقت و معرفت الهی می‌باشند و همچنین ترویج و اشاعه فرهنگ عزاداری، جوانان ولایی و هیئت‌های مذهبی شهر سوق رسالت خطیر خود را در امر تبلیغ دینی با برنامه‌ریزی منسجم در قالب نمایشگاه یاد یاس کبود برپا کرده‌اند.

به همین دلیل در آستانه دهه فاطمیه، ایران اسلامی مزین به یادآوری خاطره‌ای می‌شود که نماد عینی از مظلومیت شیعه و غمبارترین حادثه تاریخ اسلام است که یاد آن دل هر دلداده‌ای را آتش می‌زند.

در ظل توجهات حضرت پروردگار در چند سال اخیر شکوه و عظمت عزاداری‌ها بیش از سالهای قبل نمایان بوده و سال به سال نیز بر عرض ارادت شیعیان به ساحت مقدس آن انسیه حورا افزون‌تر می‌شود.

حرکت دستجات عزاداری در روز عزای آن دخت یگانه نبوی، حرکتی پرشور و رو به رشد است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده همچون عاشورای حسینی، جلوه عالم‌گیری داشته باشد.

حجت‌الاسلام یوسف عمرانی‌نژاد امام جمعه سوق در گفت‌وگو با فارس گفت: شناخت الگوهای دینی زندگی و ارتقای فرهنگ و ترویج معارف اسلامی در جامعه از ضروریات امر تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی در ایام و مناسبات مختلف سال به شمار می‌رود که بایست با برنامه‌ریزی منسجم و با در نظر گرفتن موقعیت مناطق مختلف اجرا شود.

امام جمعه بخش سوق گفت: به مناسبت ایام سوگواری فاطمیه، جوانان ولایی و هیئت‌های مذهبی شهر سوق برنامه‌های مختلف مذهبی را به ویژه نمایشگاه یاس کبود همراه لاله‌هایش در این شهر به اجرا درآورده است.

وی با اشاره به ضرورت بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی بخش سوق از برگزاری باشکوه و ویژه این مراسم در این شهر با عنوان «نمایشگاه یاس کبود بهمراه لاله‌هایش» خبر داد و گفت: مراسم ایام فاطمیه به مدت پنج روز از روز شنبه دوم اردیبهشت ماه و از ساعت ۱۷ در تمامی حسینیه‌ها و هیئات مذهبی و در مساجد و حسینیه شهدا برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری مراسم ویژه و باشکوهی در مسجد و حسینیه شهدای این شهر با حضور مداحان اهل بیت عصمت و طهارت با همکاری جوانان ولایی این شهر خبر داد.

خطیب جمعه سوق افزود: این برنامه شامل سازه نمادین کوچه‌های بنی‌هاشم و نمایش تعزیه و ماکت قبرستان بقیع به همراه ماکت عملیاتی کربلای ۵ و عکس و آثار شهدای این بخش به مناسبت ایام سوگواری است که در شب‌های دوم تا ششم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

گفتنی است این مراسم برای سومین سال متوالی است که به مناسبت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (س) در سوق برگزار می‌شود.

بر پایه همین گزارش ایام فاطمیه بنا به روایات در مجموع شش روز است، سه روز در ماه جمادی‌الاولی و سه روز در ماه جمادی‌الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاولی است و فاطمیه دوم در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی قرار دارد.

در همین راستا جوانان ولایی و هیئت‌های مذهبی شهر سوق نمایشگاهی بنام یاس کبود و لاله‌هایش در مسجد و حسینیه شهدای شهر سوق بر پا کرده‌اند.

این جوانان ولایی و هیئتی به مدت یک ماه است که کار نمایشگاه را که با مضامین ماکت کوچه‌های بنی‌هاشمی، بیت مولی متقیان و تمثال بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه کنار در سوخته و خونین، تمثال امام علی(ع) کنار چاهی که با آن راز و نیاز می‌کرد، ماکت قبرستان بقیع و خیمه امام زمان (عج) که بر روی خیمه سفید متنی با مضمون دل نوشته‌های شما با آقا و ماکت عملیاتی کربلای ۵ و عکس و آثار شهدای بخش سوق بوده، برپا کرده‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی