روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

روزی روزگاری سوق

درباره شهر سوق از استان کهگیلویهو بویر احمد

http://suq.blogfa.com/

طبقه بندی موضوعی

سیاست خاورمیانه ای آمریکا شکست خورده است

يكشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۱، ۰۷:۴۰ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم 20/11/91

خطبه اول

در ادامه مباحث گذشته در بحث حق فرزند ،یکی از اموری که در تربیت فرزندتوصیه شده است اینکه در مهر ورزی به فرزند دچار افراط وتفریط نشویم .

والدین موظف به اظهارمحبت هستند ،درسیره رسول خدا (ص)دارد که :«اذا اصبح مسح علی رؤوس ولده »

ولی باید مواظب بود در اظهار محبت راه افراط وتفریط را نپیماید ،در اظهار محبت مساوات بین آنها رعایت شود .

«نظررسول الله (ص)الی رجل له ابنان فقبل احدهما وترک الاخر فقال له النبی (ص)فهلا وا سیت بینهما »

از امام صادق (ع):«والله انی لا صانع بعض ولدی واجلسه علی فخذی،واکثر له المحبه واکثرله الشکر ،وان الحق لغیره من ولدی ،ولکن محافظه علیه منه ومن غیره ،لئلایصنعوا به مافعل بیوسف واخوته وما انزل الله سوره یوسف الا امثالا لکی لا یحسد بعضنا بعضا کما حسد بیوسف اخوته وبقوا علیه »

نکته متضاد از این حدیث اینکه عدم رعایت مساوات در اظهارمحبت باعث می شود ودر دیگر فرزندان عقده حقارت ایجاد می شودکه اولین ثمره اش حسادت نسبت به فرزندان است که بیشتر مورد مهرومحبت واقع می شود .

پس فرزند به طور نا خواسته گرفتار عقده روانی ومرض روحی حسادت می شود .وبا این رنجوری ونگرانی از اویک انسان غمگین وافسرده می سازد ودر دورانی که روزگار شادابی ،نشاط وشکوفایی استعدادها وملکات روحی است با کسالت وناراحتی های عصبی وروحی می گذرد که به طبع آن هم در سلامت جسمی کودک اثر می گذاردوپدر ومادر هم بی خبرند که خود این مصیبت را به بار آوردند .

وادین باید بیاموزند که بجای کینه وحقد حسارت وتکدر در دلش مهرومحبت به دیگران تقویت شود .

امام علی (ع) در نامه 53 به مالک می فرماید :«اطلق عن الناس عقده کل حقد »

مبادا کینه دیگران را به دل بگیری که هم خود مبتلا می شوی وهم دیگران دچار آتش شعله ور درون تو خواهند شد .اول خودت می سوزی وبعد دیگران .

نکته دیگر در تربیت فرزند :لحاظ زمان ومکان است ،شرائط 15 تا 20 سال آینده از نظر آداب وسنن یکسان نیست .

امام علی (ع) می فرماید :«لا تقسروا أولادکم علی آدابکم ،فإنهم مخلوقون لزما غیر زمانکم »

از دیگر اصول تربیتی اصولی است که از زبان لقمان حکیم خدای متعال مطرح کرده است :«واذفال لقمان لابنه وهویعظه یابنی لا تشرک بالله ان الشرک لظلم عظیم »

1- دعوت به توحید :مبادا خدای متعال را در کنار بتها قرار دهی

2- توجه دادن فرزند به نیکی به والدین :«ووصینا الانسان بوالدیه حملته امه وهنا علی وهن وخصاله فی عامین »

3- توحید به معاد :«یابنی انها ان تک مثقال حبه من خردل فتکن فی صخره او فی السماوات اوفی الارض یات بها الله»

4- «یابنی اقم الصلاه «والمعونه له علی طاعته»فرزندرا در شناخت واطاعت بهتر پروردگار یاری وکمک نمایید.

5- وأمر بالمعروف وانه عن المنکر

6- ششمین اصل در قرآن از زبان لقمان حکیم صبر است

«واصبر علی ما اصابتک »

خطبه دوم

دیدار فرماندهان ومسؤلین نیروی هوایی ارتش بارهبر فرزانه انقلاب :

رهبرفرزانه انقلاب ضمن اشاره به فاصله عظیم جایگاه کنونی ملت ایران با34سال قبل خاطر نشان کردند :مردم ایران در این سه دهه به ملت های دیگر آموختند که می توان وباید در مقابل سلطه گران ایستاد.

روز های دهه فجر را فرصت مناسبی برای ارزیابی حرکت 34 ساله نظام وملت در عرصه مختلف بر شمردند .به توطئه های مختلف از جمله کودتا ،تحریک نظامی ،حمایت های همه جانبه از دشمن مهاجم ،فشار مضاعف امپراطوری خبیث رسانه ای وتحریم های شدید وروز افزون یادآوری کردند :آنهادر سه دهه اخیر هر چه در توان داشتند بکار گرفته اندتاملت را نا امید وبه اسلام وجمهوری اسلامی بد بین کنند واز صحنه خارج کنند اما به فضل الهی مردم وفادارتر شده اند .

به طرح مجدد مکرر آمریکایی ها برای مذاکره با ایران پرداختند وفرمودند :این حرف تازگی ندارد وبا اشاره به این سخن آمریکایی ها که توپ در زمین ایران است فرمودند :توپ در زمین شماست چرا که شما باید پاسخگو باشید که آیا سخن گفتن ازمذاکره همزمان با ادامه فشار وتهدید اصولا معنایی دارد ؟

شما از سر سوء نیت دهها کار انجام می دهید بعد می گویید مذاکره ،ما نیاز آنها به مذاکره را درک می کنیم چون سیاست خاورمیانه ای آمریکا شکست خورده است نیاز دارند برای ترمیم این شکست برگ برنده ای روکنند.

وی فرمودند :ملت عزیز، بصیر وپراستقامت ایران در روز 22 بهمن متحد وکوبنده به میدان می آید ودر حرکتی ملی وانقلابی بار دیگر توطئه دشمن را برای جدا کردن مردم از نظام وانقلاب ناکام می سازد وجواب تشدید تحریمهارا خواهد داد.

یکی از مباحثی که رهبر حکیم انقلاب بارها تأکید کرده اند واین ایام بیشتر تأکید داشتند بحث وحدت است .

10 آبان در جمع دانشجویان فرمودند:اختلافات رانباید علنی کرد ،اختلافات را نباید به مردم کشاند ،احساسات مردم را نباید در جهت ایجاد اختلاف تحریک کرد .از امروز تا روز انتخابات هر کسی احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به کار بگیرد قطعابه کشور خیانت کرده است،کشور نیاز به آرامش دارد .مسؤلان عملا نشان دهند که بیش از همه چیز به وحدت این ملت وآرامش کشور احترام می گذارند .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی